VI gjorde det! VI nådde målet!

hope-logo
V
I tillsammans på Lundaföreningens Friskis&Svettis-anläggning i lördags nådde målet att samla in mer än 100 000 kr i årets upplaga av Spin of Hope! Det är ren lycka och oerhörd stolthet jag känner över att få vara en del av detta.Som grädde på moset så nåddes även målet på riksnivå – att samla in mer än tre miljoner kronor så vi är många som gläds över detta. Många ben trampade på spinningcyklar, IndoorWalking-maskiner och (kanske enbart hos oss?) även ett löpband som olika funktionärer från utomhusverksamheten höll igång alla 12 timmarna som eventet pågick.

“Mitt” lag heter Dumma Pricken och vi kör till minne av Matilda Färemo som var klasskompis till min dotter innan hon förlorade kampen mot hjärntumörerna midsommarafton 2009. Det är inte rättvist när ett barn ska dö vid så unga år och det är otroligt sorgligt och frustrerande att stå bredvid och se denna sprudlande, energiska socialterrorist (föräldrarnas ord, stämmer!) till tjej tyna bort och inte kunna göra någonting åt det….

Vi får aldrig tillbaka Matilda men tack vare Spin of Hope kan vi faktiskt GÖRA något åt denna saknad, maktlöshet och frustration. Vi kan bidra med ekonomiska medel till att de som är bäst på att forska, behandla och ,i många fall, bota olika former av cancer så att fler barn får växa upp, fler familjer slipper förlusten av ett barn i sjukdomen och fler klasser har kvar sina elever på hösten när skolan börjar.

Idag är det måndag och en ny vecka ligger framför oss. Jag blir varm i hjärtat när jag tänker på lördagen och när jag ska resa mig från stolen blir jag även påmind fysiskt. Det är ryggen som inte är helt samarbetsvillig efter att jag har kört spinningcykel tre timmar i två etapper. Men det gör inget. Det går över. Men minnet av Matilda och att vi nådde målet – DET lever vidare………

 

Leave a Reply

