Kan man bli sjuk av brist på kramar?

Att fylla 40 har haft definitivt haft sina fördelar. En av dem pågår just nu. Jag är på träningsresa på Fuerteventura med ett gäng andra män, kvinnor, svenskar, norskor, vältränade, vardagsmotionerande, 20+, 80- människor som har det gemensamt att vi alla gillar att röra på oss. Tre pass om dagen om man vill och lägg sedan till hotellets egna träningsmöjligheter om så önskas. Själv så har jag fastnat för spinningpasset för nybörjare som infaller varje dag klockan tre på eftermiddagen och då leder Laura oss genom 45 minuters svettig cykling i solen och får oss att flytta den ena personliga gränsen efter den andra på löpande band.  Sen att vi får kondition och solbränna på köpet är en bonus. Idag är det dag 6 för min del och det mesta är toppen här på Magic Life, hotell Imperial.

Rummet, maten, solen, poolen, stranden, träningen, sömnen, kul medresenärer… Det finns liksom allt man kan önska sig. I mitt fall har jag tränat, ätit, solat och sovit. I stora drag. Om två dagar är det hemfärd och det ska bli gott att få pussa och krama på familjen igen.

Kramar ja…. Där har vi det! Tror jag?!?… De som känner mig vet att jag är en person som tycker om kroppskontakt och framför allt gillar jag att kramas. Om det är ömsesidigt det vill säga. Sedan jag sa hejdå till min man på Sturup för sex dagar sedan har jag inte kramats en enda gång!  Det känns som att något fattas. Jag fattas kramar! Det är flera trevliga personer med på resan här och vi har både skrattat, svurit, peppat, löst världsproblem osv. tillsammans, men kramats… Nä, inte jag i alla fall. Hmmm….

Att kramas är ett av mina grundläggande behov! Jag fattas något! Eftersom det inte är mat, sömn, träning, sol eller liknande så måste det vara min familj och KRAMAR! Jag har inte så värst mycket hemlängtan utan det är nog kramsaknad. Kan man bli sjuk av brist på kramar? Det är ju bevisat att man kan bli sjuk av brist på fysisk kroppskontakt och eftersom kramar är fysiska så borde man ju kunna bli det. Sjuk av brist på kramar alltså.

Om mindre än 48 timmar är jag hemma i Sverige igen och har pussat och kramat massor på maken och barnen. Med risk för att det inte räcker (jag har ju en hel vecka att ta igen) så om vi träffas i veckan som kommer och jag är ovanligt kramig och närgången, så vet du som läst detta, att jag fattas en hel veckas kramande och du är härmed varnad…

KRAM på dig och jag önskar dig en fortsatt skön helg. Det ska jag ha, dock utan kramar 😦

Leave a Reply

